OCPD-OCPS
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

OCPD-OCPS

Obsessive-compulsive Personality disorder? Obsessief-compulsieve persoonlijkheidsstoornis?
 
IndexIndex  PortalPortal  GalerijGalerij  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Welkom hier! Zand door de vingers zien...

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Admin
Admin
Admin


Aantal berichten : 27
Punten : 70
Registratiedatum : 27-03-11

Welkom hier! Zand door de vingers zien... Empty
BerichtOnderwerp: Welkom hier! Zand door de vingers zien...   Welkom hier! Zand door de vingers zien... I_icon_minitimedi maa 29, 2011 9:19 am

Als zand op het strand
niet los in de palm van je hand
maar omklemd in je vuist
en het om je oren suist
en je voelt je gezandstraald:
weer gefaald..
Ik wil dat zand door de vingers zien
en geen gegrien
toch geef ik dat de schuld
en leek een kinderhand gauw gevuld


Alles ontglipt me nog sneller als zand door de vingers, wanneer ik het nog krampachtiger vast wil houden en steviger omklem in mijn vuist.
Het staat voor mij symbool voor mijn functioneren:
Op alles grip willen houden en toch langzamerhand de regie kwijt raken, los moeten laten en het niet kunnen behouden of bewaren als appeltje voor de dorst.


Laatst aangepast door Admin op ma jul 11, 2011 10:26 am; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ocpd-ocps.actieforum.com
Admin
Admin
Admin


Aantal berichten : 27
Punten : 70
Registratiedatum : 27-03-11

Welkom hier! Zand door de vingers zien... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welkom hier! Zand door de vingers zien...   Welkom hier! Zand door de vingers zien... I_icon_minitimedi maa 29, 2011 9:20 am

vervolg post: Zand door de vingers zien..

In literatuur en filosofie
In literatuur en filosofie wordt vooral nadruk gelegd op twee eigenschappen van zand. Ten eerste heeft een zandkorrel zeer geringe afmetingen, en leent zich daarom goed voor allerlei vergelijkingen die gebaseerd zijn op relatieve grootte.

Just take all the sand from all the oceans on Earth and take a grain of sand and paint it blue. That represents Earth. Then put it with the rest of the sand. Then you realize how small you are. - Jared Lutkowski

Ten tweede spreekt de verrassende complexiteit van een ogenschijnlijk simpele zandkorrel tot de verbeelding. Men zegt dat er een uitgestrekte bibliotheek nodig zou zijn voor de beschrijving van één zandkorrel. Bekende woorden van de dichter William Blake luiden:

To see a World in a Grain of Sand
And a Heaven in a Wild Flower
Hold Infinity in the palm of your hand
And Eternity in an hour.
Klaas Vaak is een kabouter die slaapzand in de ogen van kinderen zou strooien om ze te laten slapen. Als bewijs voor het nachtelijke bezoek van Klaas Vaak zijn dan 's ochtends in de ooghoeken zandkorrels te vinden. Klaas Vaak wordt ook wel het zandmannetje genoemd.

Spreekwoorden en gezegden
Iemand zand in de ogen strooien (werpen). Iemand bedriegen, misleiden, verblinden.
Als los (of droog) zand aan elkaar hangen. Geen samenhang of structuur vertonen.
In het zand schrijven. Iets doen of maken dat weinig duurzaam is.
Het glipt me als (los) zand door de vingers. Ik kon er geen vat op krijgen; het ontglipte me
Ontelbaar als het zand der zee (naar Gen.22:17). Onberekenbaar in hoeveelheid.
Zand erover. Laten we niet verder over spreken. Iets vergeven en vergeten.
In het zand bijten. Sneuvelen, neervallen, verliezen.
Zand schuurt de maag. Een beetje zand in het eten is niet erg. Meer algemeen: Stel je niet aan.
Je kop in het zand steken. De waarheid of het gevaar niet willen zien (struisvogelpolitiek voeren).
Zand in de raderen strooien. Problemen veroorzaken bij iets dat in eerste instantie goed liep.
Op zand bouwen. Op losse grondslag iets ondernemen, ijdele verwachtingen koesteren.
Hij heeft zijn huis op zand gebouwd. Hij heeft een dwaze fout begaan.
Op het zand zitten. Alles kwijt zijn.
Zandruiter worden. Letterlijk: van je paard vallen: een goede baan of geld kwijtraken.
In het zand liggen, zand verkopen. Dood zijn.
Hij zet een zandwinkeltje op. Hij is gestorven.
Je hakken in het zand zetten. Tegenwerken, koppig zijn.
Zand in je ogen krijgen. Je beledigd voelen.
Hij is een zandhaas. Letterlijk: Infanterist: Hij heeft een bescheiden of onprettige positie.

''Zand" Bron: wikipedia
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ocpd-ocps.actieforum.com
 
Welkom hier! Zand door de vingers zien...
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
OCPD-OCPS :: OCPD-OCPS Ervaringen delen persoonlijk forum :: Welkom-
Ga naar: